Persoonsgestuurde Toekomstplanning
“Regie pakken is best lastig. Maar ik vergelijk het met een stuk gereedschap dat je moet leren gebruiken. Als je dat gereedschap niet in handen krijgt, dan ga je het ook nooit leren gebruiken. En regie werkt hetzelfde.”
Leerling
Werken aan betekenisvol leven
Persoonsgestuurde ToekomstPlanning (PTP) ligt als een bodem onder al mijn werk. PTP vraagt dat je de mensen met en voor wie je werkt, écht hoort. Dat je ruimte maakt voor wat zij belangrijk vinden; dát geeft vervolgens richting aan kleine en grote keuzes en beslissingen die hen aangaan.
Mensen hebben zelf (zoveel mogelijk) regie over hun aandeel in een plan of proces. Ze denken en doen actief mee, betrekken hun netwerk erbij en kunnen zo (mee) verantwoordelijkheid nemen voor een betekenisvol leven met anderen.
Kiezen vanuit eigenheid
In onderwijs zijn er veel keuze- en beslismomenten voor leerlingen en studenten. Voor mij als onderwijsprofessional betekent PTP dat ik jonge mensen help om daarin hun eigenheid te ontdekken en hun stem te laten horen. Ik ondersteun onderwijsprofessionals en scholen bij hoe ze in hun onderwijs ruimte kunnen maken voor die inbreng van kinderen en jongeren.
Positief perspectief en veerkracht
Kinderen en jongeren gaan op zoek naar een positief toekomstperspectief. Ik leer ze dat je dat als kompas kunt gebruiken om keuzes te maken die bij je passen. En stimuleer hen om ‘samenredzaam’ te worden en zoveel mogelijk met anderen aan hun ideeën en toekomstplannen te werken. Zo verstevigen ze hun optimisme en medeverantwoordelijkheid, hun relaties, hun lef, weerbaarheid en veerkracht.
