Aanbod op maat
Inspiratielezing of -bijeenkomst
Scholen die (verdere) stappen willen zetten op het gebied van inclusief onderwijs, het hoorrecht en/of de participatie van kinderen, jongeren of ouders, kom ik graag versterken met wetenschappelijke inzichten en/of praktische handvatten en inspireren met mooie voorbeelden. Een lezing kan uitgebreid worden met dialoog- of werkvormen op maat.
Projectwerk met collega’s, teams of scholen
Als ik met collega’s, teams en scholen aan inclusie of jongerenparticipatie werk, werken we met dezelfde PTP-uitgangspunten als waarmee ik met jongeren werk. Mijn aanpak ligt daarmee dicht tegen een combinatie van design thinking en actie-onderzoek aan: open en nieuwsgierig verkennen, mensgericht en contextgebonden ontwerpen, experimenteren, uitvoeren en evalueren.
Creatieve projecten
In de afgelopen jaren heb ik zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet (gespecialiseerd) onderwijs met verhalen-, film- en theaterprojecten gewerkt. Voor mij is in zo’n traject het proces belangrijker dan het product. Jonge mensen groeien in hun bijdrage en verbazen niet alleen zichzelf, maar ook elkaar. Ze blijken vaak veel meer te kunnen en durven dan ze dachten. Met hun verhaal raken en ontroeren zij.
Een bijzonder project over sense of belonging / sociale inclusie is “Vriendschap, de film”. Deze film is in besloten kring te bekijken met nagesprek.
Intergenerationeel leren
In de unieke, soms nog ongeremde, spontaniteit van jonge mensen zit de motivatie, originaliteit, creativiteit en innovatiekracht die onze samenleving keihard nodig heeft. Want “als we doen wat we deden, krijgen we wat we kregen”, aldus Einstein. Ik houd er van jong en oud in ontwikkeltrajecten of creatieve projecten samen te brengen en hen uit te dagen samen te onderzoeken, sparren en leren.
Hordes en Klasdraf met Lef
Vanuit Hordes en Klasdraf werk ik graag samen met Annemieke den Boer van Meer met lef. Voor het nieuwe schooljaar bieden wij weer de ouderavond “Blijf een beetje dichter uit mijn buurt: anders kijken naar je lerende puber” aan voor ouders van jongeren in de eerste twee (drie) jaar van de onderbouw van het voortgezet (gespecialiseerd) onderwijs.
In een energieke avond vol humor, beweging en actie ervaren ouders hoe leren in zijn werk kan gaan. Hoe leren gevoed kan blijven door nieuwsgierigheid, enthousiasme en verwondering. Dat leren geen synoniem hoeft te worden voor cijferverslaving, klussen klaren en presteren. En dat de adolescentie geen periode hoeft te zijn waarin de verbinding met je kind verbroken wordt, maar hoe juist in de middelbare schooltijd de verbinding met je kind weer een nieuwe vorm krijgt.
