De stem van leerlingen en studenten
“Dit is een typisch voorbeeld van iets wat docenten constant doen. Ze dragen een oplossing aan. Vaak is dit ook nog een oplossing waar je als leerling helemaal niet om gevraagd hebt. Dat is aardig bedoeld, maar ik wil zelf met een oplossing komen. Eentje die bij MIJ past.” Leerling
“Succes gaat niet om bikkelen, overgaan, diploma en hup… werken, maar om jezelf leren kennen. Waar gaat mijn vuur van branden? Waar kan ik tot bloei komen en bijdragen? Wie kan ik om hulp vragen als ik die nodig heb? Onderzoek dat met leerlingen en studenten!” jongeren coach
Het recht om gehoord te worden
In het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VN), dat ook Nederland ondertekend heeft, staat dat landen en organisaties verplicht zijn bij alle belangrijke beslissingen die jonge mensen aangaan, de belangen van het kind of de jongere de eerste overweging te laten vormen. Dit hoorrecht (“niets over ons, zonder ons”) geldt voor álle kinderen en jongeren. Ook in onderwijs.
Wat is belangrijk voor jou?
Samen met jonge mensen onderzoek ik daarom hun toekomstdromen, passies en drijfveren, hun kwaliteiten en vaardigheden, dat waar ze nieuwsgierig naar zijn, maar ook hun angsten en ‘mitsen en maren’. Wat vind jij belangrijk om in te brengen? Ik help collega’s graag om deze werkwijze als vast onderdeel van hun lessen of begeleiding te integreren.
Mijn Persoonlijk Profiel
In de leerling- of studentbegeleiding is een Mijn Persoonlijk Profiel bijvoorbeeld een krachtig instrument. Daarin ‘beschrijft’ een leerling of student wie die is, wat die kan en wat die wil. Het kan de vorm van een document hebben, maar ook van een filmpje, songtekst, kunstwerk of andere vorm die past. Dit ‘gereedschap’ helpt het kind of de jongere om keuzes te leren maken en anderen te laten horen en zien: ‘wat doet ertoe voor mij?’ Een MPP kan als basis gebruikt worden voor een leerling- of studentgestuurd OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) of overdrachtsdocument voor vso of mbo.
