Verhalen maken de Mens
“Laat één ding duidelijk zijn: zonder je open te stellen aan een groep mensen kom je nergens. Het enige waartoe dat leidt, is onverklaarbare woede die vervolgens weer leidt tot spanningen binnen de groep, en zo is de cirkel weer rond. Voor mij heeft het project ‘Verhalen maken de Mens’ vooral gezorgd voor het steeds vaker, makkelijker openstellen in een groep.” Jongere
De toekomst verbeelden
Sinds 2018 bied ik het project Verhalen maken de Mens aan. In nauwe samenwerking met mentoren, docenten drama en/of muziek, jongerenwerkers, regisseurs en/of muzikanten werk ik met ‘kwetsbare’ jongeren in een aantal lessen of bijeenkomsten en projectdagen toe naar een voorstelling over hun toekomstige ik. Ze onderzoeken hun toekomstdromen, kwaliteiten, drijfveren en andere persoonlijke bouwstenen. Ze krijgen interactieve ‘lessen’ in verhaalstructuren en de rol van taal bij het uitdrukken van ideeën, verlangens en emoties.
Spelen met zelfbeelden
Door middel van groepsopdrachten, verhalen, verbeelding en humor ontstaat in de groep een gedeelde werkelijkheid met eigen symbolen en een eigen taal, met gedeelde betekenissen en gedeelde waarden: de narratieve klas of groep (Wajnryb, 2012). In deze gezamenlijke kweekvijver krijgen de jongeren de ruimte om – letterlijk - met hun zelfbeeld te ‘spelen’. Bovendien leren zij het eigene, maar ook het gemeenschappelijke in de groep te zien. Gaandeweg oefenen zij vaardigheden om zich te leren presenteren en zich te verbinden.
Lef en moed
Geholpen door de verhalende context, gaan we de confrontatie aan met het effect dat beperkingen, ziekten, mentale problemen, gedragsproblematiek of andere hobbels op de jongeren hebben. We onderzoeken impliciet de verlammende impact ervan op hun zelfbeeld en hun innerlijke dynamiek en vitaliteit. Jongeren gaan zich daardoor ook of sterker identificeren met de andere kenmerken van zichzelf. En blijken krachtiger dan zij en wij denken!
